Психолог в освітньому закладі
Психолог в освітньому закладі – це:
- «жива» вода для дітей та дорослих, якою можна зцілити всі рани душі;
- «швидка» допомога; садівник, який знає, куди посадити паростки, щоб вони розцвіли дивними квітами, і які потрібні умови для кожної рослини;
- місток між дитиною й іншими дітьми та дорослими;
- дорослий, який по-справжньому любить гратися;
- творець психологічного клімату в колективі.
МЕТА РОБОТИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА:
допомогти учням дізнатися якомога більше про самих себе.
Психологи накопичили чималий практичний досвід у формуванні важливих рис учня, майбутнього громадянина України, у розвитку соціальної компетенції, підвищенні психологічної культури, усвідомленні свого місця серед людей, виробленні навичок рефлексії, конструктивного вирішення проблем. Саме цей досвід активно впроваджується в повсякденний навчально-виховний процес школи.
Головним завданням діяльності психолога у школі є забезпечення нормального процесу психічного становлення дитини, тому психологічна робота організована насамперед відповідно до інтересів самого учня. Ми розвиваємо його особистість, орієнтуючись на положення гуманістичної педагогіки і психології про особистісно-рівноправний характер взаємодії між дитиною та дорослим, право кожної дитини на самовизначення. Адже коли вчитель оцінює особистість учня, спираючись тільки на власний досвід та інтуїцію, без достатньої кількості інформації, це може заважати виявленню справжніх причин труднощів у навчанні і вихованні, виникненню комунікативних проблем. Тому психологічне вивчення індивідуальних особливостей кожного учня є важливим завданням, для вирішення якого використовуються різноманітні методи психологічного обстеження. Звичайно, психологічна робота з дітьми різного віку має інший зміст.
Діяльність психолога організована таким чином, що враховуються можливості і резерви учня на кожному віковому етапі, у всіх ланках.
ЩО РОБИТЬ ДИТЯЧИЙ ПСИХОЛОГ?
Психодіагностика. Мета психодіагностики — визначитиоб’єктивний стан людини, виділити його причини, а також оцінитирівень розвитку тих чи іншихпсихічних процесів (пам’яті, уваги, мислення і т.д.). Ви, мабуть, знаєте, що для діагностики дорослих використовують тести. Для дітей теж використовують тести, але особливі – дитячі. Психолог можепопроситивашоїдитинищосьнамалювати, пограти з ним в захоплюючугру – а насправді ж за допомогоюцихдійзберенеобхіднідані. Будь-який психолог володієдосить великим набором психодіагностичнихзасобів та методик.
Розвиваючі заняття. За допомогою розвиваючих психологічних ігор психолог допоможе розвинути у дитини різні необхідні навички і якості. Найчастіше розвиваючі психологічні заняття проводяться з группою дітей, тому дитина також вчиться спілкуватися з іншими дітьми, вільно почуватися в колективі.
Корекційно-відновлювальна робота. За наявності у дитини серйозних емоційних або особистісних труднощів може знадобитися спеціально організована психотерапевтична робота. Це можуть бути заняття на зняття тривожності, страхів, на підвищення самооцінки, на зняття агресивних тенденцій. Дитяча психотерапія може знадобитися, якщо дитина пережила сильний стресс. Методи, що застосовуються в дитячій психотерапії, різноманітні. Наприклад, для зовсім маленьких дітей дуже дієвим методом являється так звана пісочнатерапія. Для дітей молодшого віку дуже ефективна буває казкотерапія. Гра, малюнок, казка — всі знайомі і цікаві для дитини предмети і заняття стають в руках психолога потужним засобом допомоги.
Консультування батьків та сімейне консультування
У психологів є така аксіома «Проблеми дітей — це проблеми батьків». І це насправді так. При уважному розгляді причини всіх дитячих труднощів перебувають у сімейних проблемах і конфліктах, неадекватності стилю виховання і т.д. Тому часто виходить так, що для вирішення проблеми дитини досить батькам самим розібратися в причинах і змінити щось у своїй поведінці, в ситуації, навколишнього дитини. Психолог на консультації допоможе вам побачити себе з боку, об’єктивно оцінити свої методи виховання. Гарний психолог ніколи не буде судити або дорікати вам за що б то не було. Він просто дасть вам у руки нові, більш ефективні інструменти виховання, розповість більше про вікові особливості дитини.